13. mai 202610:47· Replikk
Møte onsdag
den 13. mai 2026 kl. 10
Takk for svaret.
Da får vi vente til høsten og se hva statsråden legger fram.
Vi ser at det brukes store ressurser på statlig
byråkrati, næringsstøtte og klimatiltak med begrenset effekt. Samtidig flytter
viktige eiere ut av landet på grunn av skattenivået, og elevene
mangler trykte lærebøker, som de trenger for å lære å lese bedre.
Sverige, derimot, har gjennomført både skattekutt og milliardsatsing
på lærebøker. Er finansministeren enig i at ressursene her i landet
kan prioriteres bedre?
13. mai 202610:46· Replikk
Møte onsdag
den 13. mai 2026 kl. 10
Det er flere partier
som har tatt til orde for å halvere matmomsen. Det har vi allerede
sett eksempler på så langt i spørretimen. Regjeringen har tidligere
argumentert med at økt barnetrygd og skattelette er bedre og mer
målrettede tiltak for å hjelpe dem med lav inntekt. Der er KrF helt
enig med Arbeiderpartiet og regjeringen, for det kan gi en dobbel
effekt for de som er lavtlønte. Samtidig foreslås det ingen økninger
i barnetrygden i revidert budsjett. Er regjeringen fortsatt enig
i at økt barnetrygd er et bedre grep enn kutt i matmomsen, og hvorfor
følges ikke dette opp i budsjettene?
12. mai 202614:01· Innlegg
Møte tirsdag
den 12. mai 2026 kl. 10
Kristelig Folkeparti
vil støtte forslaget om å sette i gang et forprosjekt for ny innfartsvei
til Tromsø, nærmere bestemt Østre Malangen-korridoren.
Bakgrunnen er enkel: Tromsø er en av de viktigste
byene i Nord-Norge – for næringsliv, for beredskap, for forsvar
og ikke minst som bo- og arbeidsmarkedsregion. Samtidig vet vi også
at dagens innfartsløsninger er sårbare og tidvis lite effektive.
Det gir både forsinkelser, økt risiko og dårligere framkommelighet.
De faglige utredningene som allerede er gjort,
peker i en tydelig retning. Prosjektet framstår som samfunnsøkonomisk lønnsomt,
det kan gi betydelige tidsbesparelser, og det vil knytte regionen
bedre sammen. I en tid hvor både beredskap og forsyningssikkerhet
har fått økt oppmerksomhet, er dette argumenter vi må ta på alvor.
For KrF handler dette også om noe mer. Det
handler om å ta hele landet i bruk. Vi må sørge for at utviklingen
i nord ikke stopper opp fordi infrastrukturen ikke henger med. Samtidig
er det viktig å understreke at vi her ikke vedtar en utbygging,
men at vi ber om å få et bedre beslutningsgrunnlag. Et forprosjekt
er nettopp det: et nødvendig steg for å kunne ta kloke, helhetlige
beslutninger i neste rullering av NTP.
Vi registrerer at regjeringen advarer mot å
foregripe prosesser. Det er et hensyn vi forstår, men når såpass
omfattende faglige vurderinger allerede foreligger, mener vi det
er riktig å sikre framdrift. Alternativet er at viktige prosjekter
ikke blir tilstrekkelig modne til å bli prioritert når beslutningene
faktisk skal tas.
KrF mener derfor det er både ansvarlig og nødvendig
å komme i gang med dette arbeidet nå. Et forprosjekt vil ikke låse
oss til en løsning, men det vil gi oss bedre kunnskap, høyere kvalitet
i beslutningene og større grad av forutsigbarhet. Dette er en investering
i kunnskap, i framtidig utvikling og i et mer sammenkoblet Nord-Norge.
Derfor støtter Kristelig Folkeparti forslaget.
12. mai 202611:43· Innlegg
Møte tirsdag
den 12. mai 2026 kl. 10
Avrenning fra kjøretøy,
særlig knyttet til fisketransport, er et reelt problem. Det kan
skape farlige situasjoner på veiene våre, spesielt for motorsyklister
og andre sårbare trafikanter, og det kan også ha negative miljøkonsekvenser.
Derfor er det helt riktig at vi tar dette på alvor og følger opp
med tiltak.
Men for Kristelig Folkeparti er det avgjørende
at tiltakene vi vedtar, er rettferdige, treffsikre og faktisk løser
problemene der de oppstår. Det forslaget som nå ligger på bordet, om
overtredelsesgebyr rettet mot sjåfør og transportselskap, reiser
etter vårt syn en viktig utfordring: nemlig at ansvaret i mange
tilfeller plasseres hos aktører som ikke har reell kontroll over
årsaken til problemet.
Når fisken pakkes, kjøles ned og klargjøres
før transport, er det også der mye av grunnlaget for avrenning legges.
Da blir det etter vårt syn feil å sanksjonere sjåføren alene – eller hovedsakelig
– for forhold som i stor grad oppstår tidligere i verdikjeden. Ansvar
må plasseres der påvirkningsmuligheten faktisk er. Det er et grunnleggende
prinsipp i god politikk – og i et rettferdig regelverk.
Derfor støtter Kristelig Folkeparti forslaget
om å stanse innføringen av overtredelsesgebyret slik det nå er foreslått.
Vi mener det er behov for å gå en runde til og sikre et regelverk som
i større grad treffer riktig, og som oppleves som legitimt for dem
det gjelder.
Samtidig støtter vi behovet for en bredere
gjennomgang av gebyr- og bøtenivået i veitrafikken, slik Høyre tar
til orde for. Bøter og gebyrer må stå i forhold til overtredelsen
og oppleves som rettferdige. Hvis ikke risikerer vi det motsatte
av det vi ønsker: mindre tillit og dårligere etterlevelse.
Dette handler ikke om å være mot tiltak – tvert
imot. Det handler om å få på plass riktige tiltak. Vi må se hele
verdikjeden, vi må samarbeide med næringen, og vi må legge til rette for
løsninger som faktisk reduserer avrenning, enten det er gjennom
bedre nedkjøling, tettere emballasje eller teknologiske løsninger.
KrF vil bidra til en politikk som både styrker
trafikksikkerheten, tar vare på miljøet og samtidig er rettferdig
og ansvarlig. Det fordrer at vi gjør dette riktig – ikke bare raskt.
21. apr 202616:44· Replikk
Møte tysdag
den 21. april 2026 kl. 10
Jeg takker for svaret,
og så satser vi på at vi lykkes med å få innført dette fra 1. januar,
for det tror vi – også ut fra at det som sagt er så stor enighet
om dette – er bra for landet vårt og bra for kapitalmakten.
Jeg har et spørsmål til, som er litt på siden,
men jeg er gammel bankmann, så jeg har jobbet litt med dette. Det
hadde vært spennende å høre om det i departementet har vært jobbet noe
med å se på andre aktivaklasser som også kunne ha vært en del av
aksjesparekontoen. Det kunne vært f.eks. rentefond, det kunne vært
high yield-fond, osv. Er det noe som statsråden er kjent med har
vært oppe til diskusjon i departementet?
21. apr 202616:43· Replikk
Møte tysdag
den 21. april 2026 kl. 10
Det er få saker der
det er så stor enighet som i denne saken. Den største uenigheten
har egentlig gått på dette med om en kan få implementert dette fra
1. januar 2027 eller 1. januar 2028. Statsråden nevnte noe i sitt
innlegg, men det hadde vært interessant å utfordre litt mer: Hvor
raskt tror statsråden at en kan få sendt dette på høring?
21. apr 202616:28· Innlegg
Møte tysdag
den 21. april 2026 kl. 10
Jørgen H. Kristiansen (KrF) [16:28:16] (ordfører for saken):
Saken vi i dag behandler, gjelder en målrettet og viktig forbedring
av aksjesparekontoordningen. Representantforslaget fra Astrup og
Bjørnsen tar sikte på å åpne for at aksjer notert på markedsplasser
for små og mellomstore bedrifter – såkalte multilaterale handelsfasiliteter
– skal kunne eies gjennom en aksjesparekonto.
La meg begynne med utgangspunktet: Aksjesparekontoen
ble innført i 2017 med bred støtte i Stortinget. Hensikten var todelt:
å gjøre det enklere for vanlige folk å spare i aksjer og å bedre
kapitaltilgangen for norske bedrifter. Dette tror jeg de fleste
er enige om at har vært en vellykket ordning, og den har bidratt
til økt deltakelse i verdipapirmarkedet.
De siste årene har vi sett en tydelig utvikling
i kapitalmarkedene. Stadig flere små og mellomstore vekstbedrifter henter
kapital gjennom markedsplasser med enklere regelverk enn regulerte
børser, som f.eks. Euronext Growth. Disse markedsplassene har blitt
en viktig finansieringskilde, særlig for selskaper i tidlig vekstfase.
Komiteens flertall mener derfor at det er naturlig
å vurdere om aksjesparekontoordningen bør utvikles i takt med markedet.
En utvidelse til også å omfatte denne typen aksjer vil være i tråd
med Stortingets opprinnelige intensjon, nemlig å mobilisere privat
sparing inn i norsk verdiskaping.
Vi viser også til erfaringene fra Sverige,
der tilsvarende ordning, «investeringssparkonto», gir adgang til
å investere i sånne markedsplasser. En norsk utvidelse vil dermed
bidra til mer like konkurransevilkår mellom norske og svenske kapitalmarkeder.
Samtidig er komiteen samlet om at dette må
gjøres på en forsvarlig måte. Det er relevante hensyn som må vurderes grundig;
det handler om forbrukerbeskyttelse, risikoinformasjon, teknisk
gjennomførbarhet og skattemessig korrekt rapportering. Investeringsrisikoen
i vekstselskaper er høyere, og det stiller krav til både regelverk
og informasjon til småsparerne.
Derfor foreslår flertallet ikke en umiddelbar
endring, men at regjeringen bes sende saken på høring innen første halvår
2026, med sikte på eventuell innføring fra 1. januar 2027. En høring
vil gi rom for nettopp den grundige avveiningen som er nødvendig.
Dette er ikke et forslag om skattelettelser
for de få. Det er et forslag om å gi flere mennesker mulighet til
å investere i fremtidens arbeidsplasser. Det handler om å styrke
norsk tilgang på risikokapital, bidra til flere vekstbedrifter og
gjøre det enklere for folk å delta i verdiskapingen innenfor trygge og
regulerte rammer. På denne bakgrunn anbefaler komiteens flertall
at Stortinget slutter seg til tilrådingen.
21. apr 202616:13· Innlegg
Møte tysdag
den 21. april 2026 kl. 10
Debattens kjerne
i denne saken er ikke om datasentre er viktige, for det er de, men
hvordan vi skal håndtere en næring som er både kraftkrevende, samfunnskritisk
og svært sammensatt.
Datasentrene er i dag en del av Norges digitale
grunnmur. De er avgjørende for beredskap, offentlig sektor, helse,
finans og ikke minst næringsliv. Samtidig ser vi et kraftsystem
under økende press, der kampen om knapp energi skjerpes. Da må vi
klare å ha to tanker i hodet samtidig. På den ene siden skal vi
være varsomme med å innføre særavgifter som kan svekke forutsigbarheten
for investeringer i digital infrastruktur. På den andre siden kan
vi ikke lukke øynene for at ulike typer datasentre har svært ulik
samfunnsnytte og svært ulik betydning for beredskap, verdiskaping
og lokalsamfunn.
Derfor støtter Kristelig Folkeparti komiteens
tilråding om å be regjeringen vurdere datasentrenes betydning for
digital sikkerhet og nasjonal beredskap, inkludert spørsmål om lokalisering
og eierskap. I en tid med økt geopolitisk uro er det ikke likegyldig
hvem som eier, kontrollerer og drifter kritisk digital infrastruktur
i Norge.
Kristelig Folkeparti mener samtidig det er
klokt at Stortingets flertall ikke går inn for å utrede en egen,
høyere elavgift for datasentre nå. Elavgiften er et grovt virkemiddel.
Å bruke den selektivt overfor én næring reiser både avgrensingsproblemer,
EØS-rettslige spørsmål og ikke minst risiko for utilsiktede konsekvenser.
Utfordringene knyttet til datasentre handler ikke primært om avgiftsnivå,
men om styring: om hvilke etableringer som prioriteres, hvor de
plasseres, hvilken samfunnsnytte de har, og hvilke krav vi stiller
til energieffektivitet, overskuddsvarme og tilknytning til norsk
og europeisk kontroll.
For Kristelig Folkeparti er dette et spørsmål
om ansvarlig forvaltning, både av kraftressursene våre og av den
digitale infrastrukturen som samfunnet vårt er avhengig av. Knapp kraft
må brukes klokt. Samfunnskritiske tjenester må sikres, og næringslivet
må ha stabile og forutsigbare rammevilkår. Derfor mener vi at veien
videre går gjennom en helhetlig kraftpolitikk og tydelige regulatoriske
krav – ikke gjennom en ny særavgift.
Kristelig Folkeparti støtter på denne bakgrunn
komiteens tilråding.
21. apr 202614:28· Innlegg
Møte tysdag
den 21. april 2026 kl. 10
Boligen er først
og fremst et hjem. For de aller fleste er den ikke noe spekulasjonsobjekt,
men rammen rundt familieliv, trygghet og ikke minst tilhørighet.
Nettopp derfor er det avgjørende at beskatningen av boliger oppleves som
rimelig, forutsigbar og i samsvar med folks faktiske betalingsevne.
Bakgrunnen for denne saken er kjent. Stortinget
ba tidligere om en mer treffsikker verdsetting av boliger i formuesskatten,
særlig fordi de dyreste boligene over tid var betydelig undervurdert.
Regjeringens nye modell, utviklet av SSB, var ment som en teknisk
forbedring. Samtidig ser vi nå at endringen har fått større og mer uforutsette
utslag enn mange forventet – også for helt vanlige boliger i pressområder.
Det er forståelig at dette har skapt utrygghet.
Når ligningsverdien øker kraftig på kort tid uten at inntekten gjør
det samme, utfordres det vi kaller betalingsevneprinsippet. Ingen
skal måtte vurdere å selge sitt eget hjem for å betale formuesskatt.
Samtidig er det viktig å holde fast ved to
ting: For det første er det fortsatt stor usikkerhet om de endelige
virkningene av modellen. Vi vet at sikkerhetsventilen finnes, og
at flere vil bruke den. For det andre har finansministeren tydelig
varslet at regjeringen vil komme tilbake i revidert nasjonalbudsjett
med justeringer for å sikre at staten ikke får økte inntekter som
følge av omleggingen.
KrF mener derfor at Stortinget gjør klokt i
å avvente den helhetlige gjennomgangen som nå er varslet. Å suspendere
modellen nå, eller gjøre store strukturelle endringer gjennom enkeltforslag,
vil kunne skape ny usikkerhet – både for boligeiere og for kommuner
som bruker formuesverdier i eiendomsskatten.
For KrF handler dette om balanse. Vi erkjenner
behovet for mer treffsikre verdier. Vi tar på alvor de uheldige
utslagene som er meldt. Vi mener løsningen bør være helhetlig, godt
utredet og forankret i Stortingets ordinære budsjettbehandling.
Derfor støtter KrF komiteens tilråding om ikke å vedta de framlagte
representantforslagene nå, men heller behandle justeringene i forbindelse med
revidert nasjonalbudsjett, der hele bildet kan vurderes samlet.
Skattesystemet skal stå seg over tid. Det krever
både rettferdighet og ro.
21. apr 202614:11· Replikk
Møte tysdag
den 21. april 2026 kl. 10
Jeg registrerer at
finansministerens svar på mange måter bygger på et håp om at selskapene
skal endre forvaltningen for noen av kundene, og at han dermed erkjenner
at forslaget om lånt egenkapital langt fra er klart til fordel for
kundene. Som følge av stortingsflertallets vedtak i forbindelse
med Prop. 83 L for 2022–2023, som KrF for øvrig ikke støttet, kan
uklarheter her koste kundene store summer. Det er blitt nevnt om
lag 4 mrd. kr som forsikringsselskapene kan hente ut gjennom overskuddsdeling,
fra buffere som stammer fra de tidligere tilleggsavsetningene som
egentlig tilhører kundene. Hva vil finansministeren gjøre for at
midlene fra de tidligere tilleggsavsetningene i sin helhet tilfaller
kundene?
21. apr 202614:10· Replikk
Møte tysdag
den 21. april 2026 kl. 10
Regjeringens forslag
om innføring av lån til egenkapital bryter med et mangeårig prinsipp
om at regelendringer for garanterte pensjonsprodukter skal være
klart til kundens fordel. Regjeringens ekspertgruppe anbefaler ikke
en sånn endring, og sier at selskapenes gevinst vil motsvares av
kundenes tap hvis selskapenes forvaltning ikke endres. Finanstilsynet
peker i tillegg på at endringen kan ødelegge flyttemarkedet, gi
usikkerhet om overføring av avkastning til kunden og gi redusert pensjon
i flere tilfeller. På toppen av alt sier regjeringen selv i sitt
svar til komiteen at en ikke tror at forvaltningen vil endres for
flertallet av fripolisekundene, som er eldre, og at endringen dermed
i praksis bare var vil gi ulemper for disse kundene. Da er mitt
spørsmål til statsråden: Hvordan kan da regjeringen foreslo dette?
21. apr 202613:59· Innlegg
Møte torsdag
den 21. april 2026 kl. 10
Det politiske Norge
har lenge lagt til grunn at endringer i regelverket for garanterte
pensjonsprodukter skal komme kundene til gode. Det sier også alle
partier nå, men flertallet gjør allikevel det motsatte. Mens avkastningen
av all egenkapital knyttet til kontraktene i dag tilføres kundene,
kan avkastningen av deler av egenkapitalen nå bli tilført selskapene,
som følge av flertallets forslag om innføring av lånt egenkapital.
Regjeringen erkjenner i realiteten at forslaget
trolig bare vil gi ulemper for flertallet av fripolisekundene, nemlig
de eldre kundene, fordi selskapene neppe vil endre forvaltningen for
disse. Bare muligens vil forslaget være en fordel for de yngre,
men på en måte som er helt opp til selskapene.
Arbeidsgruppene nedsatt under både Solberg
og Støre har ikke anbefalt forslaget av hensyn til kundene. Sistnevnte ekspertgruppe
skriver:
«Gevinsten for leverandør motsvares
av like stort tap for kundene hvis forvaltningen er uendret.»
Finanstilsynet går tydelig mot forslaget. De
peker på at forslaget gjør at leverandørenes solvens blir enda mer
avhengig av framtidig rente og forsterker leverandørenes insentiver til
å plassere midler i langsiktige obligasjoner, noe som altså ikke
vil gi kundene høyere forventet avkastning.
Siden lånt egenkapital heller ikke skal følge
med ved flytting, peker tilsynet på at det vil undergrave flyttemarkedet. Forslaget
vil også i flere tilfeller føre til redusert pensjon for kundene.
Det gjelder både ved omregning til nedkortet utbetalingstid og ved
eventuell konvertering fra garantert fripolise til fripolise med
investeringsvalg. Premisset fra forbruker- og arbeidstakersiden
om at finanstilsynet må sørge for at tiltaket faktisk kommer kundene
til gode, lar seg ikke gjennomføre. Det sier både tilsynet og regjeringen.
En rett til konvertering til fripoliser med
investeringsvalg, derimot – som KrF foreslår – kan gi kundene en
sikker endring i forventet avkastning, uten usikkerheten og ulempene
som lånt egenkapital gir. At flertallet likevel stemmer for lånt
egenkapital og mot å gi kundene en rett til konvertering til investeringsvalg,
er uforståelig og alt annet enn kundevennlig.
I tillegg til KrFs forslag vil vi stemme for
forslaget om en snarlig evaluering av lånt egenkapital.
21. apr 202613:38· Innlegg
Møte torsdag
den 21. april 2026 kl. 10
Dette var altså den
første saken jeg fikk være saksordfører for i høst. Den er blitt
utsatt litt på grunn av høringer og diverse. Jeg bevilger meg litt
ekstra taletid på slutten av denne saken.
Dette kan framstå som en liten sak. Samtidig
er det viktig at Norge har en avtale med Kina. Det tror jeg vi alle
sammen er enige om. Jeg opplever at saken nå er godt opplyst, den
er redegjort for og nå også debattert i Stortinget. Så har det kommet
fram noen innvendinger, nemlig kildeskatt på utbytte og sikkerhetspolitiske
aspekter.
Igjen: Jeg tror vi alle er enige om at det
er klokt at dette kommer på plass.
Helt avslutningsvis synes jeg det var bra at
statsråden tok opp formuesskatt, og at Kina faktisk ikke har formuesskatt
– at det også er avklart.
Med det har jeg lyst til å takke for en ryddig
og god behandling i stortingssalen i dag.
21. apr 202613:21· Innlegg
Møte torsdag
den 21. april 2026 kl. 10
Jørgen H. Kristiansen (KrF) [13:21:58] (ordfører for saken):
Saken vi har til behandling, gjelder samtykke til å sette i kraft
en ny skatteavtale mellom Norge og Kina, undertegnet i Oslo den
12. mai i 2023. Avtalen erstatter gjeldende skatteavtale fra 1986.
Bakgrunnen for avtalen er tydelig. Det har
skjedd store endringer i både norsk og kinesisk skattelovgivning
de siste tiårene, og det internasjonale rammeverket for skatteavtaler har
blitt betydelig videreutviklet, særlig gjennom OECDs og G20s BEPS-prosjekt.
Samtidig har handelen mellom Norge og Kina økt kraftig, og Kina
er i dag en av Norges aller største handelspartnere globalt.
Den nye skatteavtalen følger i all hovedsak
OECDs mønsteravtale. Formålet er å unngå dobbeltbeskatning, skape
forutsigbarhet for næringslivet og styrke samarbeidet mellom skattemyndigheten
i de to landene for å forebygge både skatteunndragelse og skatteomgåelse.
Avtalen inneholder bl.a. forbedret bestemmelse om informasjonsutveksling
og tvisteløsning.
Finanskomiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Fremskrittspartiet, Høyre, Senterpartiet og KrF, tilrår at Stortinget
samtykker til å sette avtalen i kraft. Flertall legger til grunn
at avtalen samlet sett er i Norges interesse, og at den bidrar til
et mer moderne og robust avtaleverk i møte med en viktig handelspartner.
Samtidig er det viktig å anerkjenne at saken
også reiser prinsipielle spørsmål. Flere medlemmer av komiteen har
pekt på sikkerhetspolitiske forhold, særlig knyttet til kinesisk
eierskap i norske selskaper, samt reduksjonen i kildeskatten på
utbytte. Disse bekymringene er reelle og legitime, og de er grundig
behandlet i komiteens merknader.
Flertallet mener imidlertid at disse forholdene
ikke tilsier at Norge bør unnlate å fornye en nær 40 år gammel skatteavtale.
Regulering av investeringer, eierskap og sikkerhetspolitiske hensyn
ivaretas primært gjennom annet regelverk, bl.a. sikkerhetsloven
og det pågående arbeidet med kontroll av utenlandske investeringer.
Skatteavtaler er et viktig verktøy for små
og åpne økonomier, slik Norge har. De bidrar til rettferdig beskatning,
forutsigbarhet for næringslivet og et regelbasert internasjonalt samarbeid.
Å stå uten en oppdatert skatteavtale med Kina vil, etter flertallets
vurdering, være mindre gunstig enn å sette en moderne avtale i kraft.
På denne bakgrunn anbefaler komiteens flertall
at Stortinget samtykker til å sette skatteavtalen mellom Norge og Kina
i kraft, og jeg støtter den tilrådingen.
21. apr 202612:38· Replikk
Møte torsdag
den 21. april 2026 kl. 10
Jeg har et veldig
enkelt ja/nei-spørsmål som jeg skal stille statsråden, men før jeg
gjør det, skal jeg bare begrunne det lite grann. Nysnø ble opprettet
med to hovedargumenter. Det ene var det som går på klimakutt, og
det andre var det som går på verdiskaping. Jeg tror vi langt på
vei kan være enige om at de så langt ikke har lyktes med noen av
de delene. Så har vi også noe som heter klimainvesteringsfondet,
som investerer i klimatiltak i fattige land, og det gir mange ganger
større klimakutt per krone enn subsidierte investeringer i norske
teknologiselskaper.
Mitt veldig enkle spørsmål er rett og slett
følgende: Kan statsråden svare ja eller nei på om statsråden er
enig med oss i KrF i at klimainvesteringsfondet har lyktes veldig
mye bedre enn Nysnø?
21. apr 202612:17· Innlegg
Møte torsdag
den 21. april 2026 kl. 10
Det er ikke så ofte
at FrP, Rødt og KrF finner sammen i en sak, og det er i seg selv
interessant. KrF støtter forslaget om å avvikle Nysnø Klimainvesteringer.
Vi støtter også forslaget om en utredning, fordi det kan være et
skritt på vei mot avvikling. Nysnø har mottatt 5,4 mrd. kr fra fellesskapet.
De to viktige spørsmålene er: Har disse pengene vært godt brukt,
og har de gitt den klimaeffekten og den verdiskapingen som var formålet? Svaret
på det er klinkende klart: Det har det ikke. Nysnø er enkelt og
greit sløsing med offentlige midler. Klimaeffekten er estimert basert
på et tvilsomt metodisk grunnlag, og avkastning etter sju år og
milliarder i tilførsel viser at modellen ikke leverer.
For KrF handler dette om noe mer grunnleggende.
Nysnø er et uttrykk for en aktiv næringspolitikk der staten forsøker
å plukke vinnere, binder opp kapital og prosjekter markedet selv
burde vurdere, og overfører risiko fra private investorer til skattebetalerne.
Det offentliges oppgave bør være å sikre gode og stabile rammevilkår
for næringslivet – ikke å etablere spesialinvesteringsverktøy begrunnet
i politisk definerte klimaambisjoner.
Vi deler bekymringen for at Norge har for lite
risikokapital. Norge ligger nederst i Norden. Europa generelt og
Norge spesielt har for få oppstartsbedrifter som hevder seg internasjonalt,
i en tid der konkurransekraft er avgjørende for velferdsgrunnlag
og evnen til å betjene økte forsvarsutgifter.
Når vi sammenligner oss med Sverige, ser vi
at selskaper som Spotify og Klarna har vokst fram i et økosystem
der privat kapital kobles på gode ideer. I Norge opplever vi det
motsatte: en kapitaltørke. Løsningen er ikke å akseptere et dårlig skattesystem
og lappe på det med statlige fond. Løsningen er å fikse det grunnleggende
problemet: skattesystemet i seg selv. NOU 2018:5 slo fast at formuesskatten
har flere problematiske sider fra et kapitaltilgangsperspektiv og
anbefalte at den avvikles. Formuesskatten holder tilbake invasjonen, svekker
konkurransekraften og favoriserer utenlandsk eierskap foran norsk.
Gründere flagger ut – ikke fordi ideene er dårlige i Norge, men
fordi rammevilkårene er det.
KrF mener svaret er å fjerne formuesskatt på
arbeidende kapital og redusere skattene, slik at mer privat kapital
investeres i oppstartsselskaper og sikrer at selskapene blir i Norge. Avvikling
av Nysnø er et av grepene i vårt alternative budsjett – ikke fordi
vi er mot klimatiltak, men fordi pengene kan og bør brukes bedre.
Det er på tide med en opprydning og å avvikle
en ordning som har bundet opp milliarder uten målbare gevinster.
Det er et godt utgangspunkt.
9. apr 202610:01· Innlegg
Møte torsdag den 9. april 2026 kl. 10
Jeg skal gjøre noe
så sjeldent som å trekke et representantforslag. Det gjelder representantforslag
189 S, om den såkalte veibruksavgiften og å fjerne den midlertidig.
Den ble jo, som vel stort sett hele Norge har fått med seg, fjernet
fra 1. april. Det er altså gjennomført, og da tenker vi at det ikke
er nødvendig å bruke tid i saksbehandlingssystemet på det.
Med dette er altså representantforslag 189 S
trukket.
26. mar 202616:13· Replikk
Møte torsdag den 26. mars 2026 kl. 10
For et par uker siden
utfordret jeg statsråden på hvor høy pumpeprisen måtte bli for at
regjeringen skulle vurdere å gjøre noe med veibruksavgiften. Den
gangen lå prisen på 25 kr. I dag ser vi at den ligger på nærmere
30 kr. I tillegg ser vi at Norges Bank i dag har gått ut og sagt
at det sannsynligvis blir renteøkninger. Jeg fikk ikke noe godt
svar for et par uker siden, så jeg har lyst å stille statsråden
et enkelt og tydelig spørsmål på nytt: Hvor høye må bensin- og dieselprisene
bli før regjeringen vurderer tiltak i veibruksavgiften?
26. mar 202615:44· Innlegg
Møte torsdag den 26. mars 2026 kl. 10
Krigen i Midtøsten
har sendt energiprisene kraftig opp, og vi merker konsekvensene
her hjemme. Olje- og gassprisene stiger, og det slår direkte ut
i pumpeprisene på bensin og diesel. Samtidig holder renta seg høy,
og Norges Bank signaliserer i dag at enda en renteøkning kan komme,
og rentebløffen fra Arbeiderpartiet i valgkampen, som lovet noe
helt annet, blir tydeligere for hver måned som går.
Dette gjør at situasjonen for mange norske
familier og bedrifter blir stadig strammere. For folk som er avhengige
av bilen i hverdagen, enten det er for å komme seg på jobb, levere
ungene på trening eller få hverdagen til å gå opp, begynner dette
å bli en tung bør. Og når drivstoffprisene i tillegg varierer fra
skyhøye til enda høyere, er det helt forståelig at mange nå spør
seg hvor dette skal ende. Vi vet også at drivstoffpriser rammer
skjevt. Tall fra Kongelig Norsk Automobilforbund viser at blant
dem som tjener under 600 000 kr, er det kun 26 pst. som har elbil,
og av dem som tjener over 900 000 kr, er det altså 60 pst. som har
elbil.
Vi vet også at de som lader elbilen hjemme,
blir subsidiert av staten via norgespris. Det er en subsidie som
fossilbil-brukere ikke får. Og de som tjener minst, er også de som
i minst grad har mulighet til å kjøpe seg ny bil eller lade hjemme,
eller gå over til et annet transportmiddel. De er avhengige av fossile
biler – ikke fordi de ønsker det, men fordi det er det eneste realistiske
alternativet for dem. Vi vet at i store deler av Distrikts-Norge
er det ingen trikk, det er ingen T-bane, det er ikke hyppige bussavganger.
Avstandene er lange, mulighetene er færre, og bilen er helt nødvendig
for å få hverdagen til å henge sammen. Når prisene på drivstoff
da skyter i været, treffer det hardt, særlig for dem som allerede
har en presset økonomi.
Dette handler om sosial rettferdighet. Det
handler om hvem som skal bære den største byrden når verdenssituasjonen
skaper uro. Det handler om familier som gjør alt de kan for å få
endene til å møtes, og som ikke har mulighet til å velge bort de
høye drivstoffprisene.
Derfor mener KrF at et midlertidig og målrettet
grep nå kan være nødvendig for å lette presset på dem som merker dette
aller mest i hverdagen. Vi har foreslått en midlertidig fjerning
av veibruksavgiften. Det vil gi nesten 5 kr lavere pris på bensin
og rundt 3 kr på diesel. Det vil merkes – umiddelbart og konkret.
Dette er ikke et permanent tiltak; det er et krisetiltak i en vanskelig
tid, med midlertidig varighet. Kostnaden anslår vi til å være ca.
800 mill. kr i måneden. Men dette er en kostnad vi mener kan forsvares
så lenge prisene ligger på et nivå som gjør at folk skremmes fra
pumpa og familier kjenner at økonomien rakner. Vi vet ikke hvor
lenge krigen vil vare, og vi vet ikke hvor lenge prisene vil holde
seg på dette nivået, men vi vet at belastningen er nå, og det er
nå folk trenger hjelp.
Vi kan ikke sitte og se på at drivstoffprisene
skyter oppover samtidig som regjeringen skyver ansvaret over på
alle andre og nekter å vurdere målrettede tiltak. Vi kan ikke godta at
de som har minst, skal betale mest. Vi kan ikke akseptere at distriktene
blir stående igjen som tapere hver eneste gang.
KrF står for ansvarlighet, men ansvarlighet
handler ikke bare om budsjetter og balanse. Det handler også om
å ta ansvar for folks livssituasjon – når presset er som størst.
Høye drivstoffpriser er svært uheldig for sosial utjevning, og uten tiltak
blir det dem med minst ressurser, dem med lengst avstander og dem
med færrest alternativer som bærer den tyngste byrden.
Det er nå prisene er høye, det er nå folk kjenner
på trykket, og det er nå regjeringen må vise om de er villige til
å gjøre noe – eller om de bare skal forklare, beklage og observere.
KrF vil bidra. Vi står klare med et konkret,
realistisk og treffsikkert tiltak. Spørsmålet er om Stortinget i
dag rett og slett må instruere regjeringen i denne saken.
26. mar 202610:08· Innlegg
Møte torsdag den 26. mars 2026 kl. 10
På vegne av representantene
Hans Edvard Askjer, Joel Ystebø, Harry Valderhaug og meg selv har
jeg gleden av å fremme et forslag om utvidet forbud mot bruk av
heldekkende ansiktsplagg.
25. mar 202613:27· Innlegg
Møte onsdag den 25. mars 2026 kl. 10
Vi i KrF er glad
for dette forslaget, og vi støtter hastebehandling. Problemet er
at hvis det nå går til komitébehandling, slik presidenten foreslår,
vil dette komme opp i revidert nasjonalbudsjett, og da går det tre
måneder før vi har et vedtak. Det er nå den norske befolkningen
kjenner på trykket. Det er nå den norske befolkningen kjenner på
at bensinprisene er høye.
Vi vet at det er en sosial urettferdighet her.
Vi vet at blant dem som tjener under 600 000 kr, er det bare 26 pst.
som har elbil, mens blant dem som tjener over 900 000 kr, er det 60 pst.
som har elbil. Det er en urettferdighet og en sosial ujevnhet som
Stortinget i dag og i morgen har anledning til faktisk å gjøre noe
med.
Det er ikke rett, det som ble sagt av forrige
taler om at det er snakk om titalls milliarder kroner. I våre beregninger
vil tre måneder med å fjerne veibruksavgiften være 2,4 mrd. kr,
og hvis det skulle bli seks måneder fra nå, er det det dobbelte,
altså 4,8 mrd. kr.
Dette er altså en midlertidig fjerning av en
avgift. Det er ikke en permanent fjerning. Det taler også for at
en bør gjøre noe, det er klokt å gjøre noe, og det er klokt å gjøre
noe raskt. KrF støtter hastebehandling, at vi får en behandling
i Stortinget i morgen, og at det ikke går til komiteen.
18. mar 202610:35· Replikk
Møte onsdag den 18. mars 2026 kl. 10
Vi vet at prisøkningene
rammer skjevt. Vi vet også at av dem som tjener under 600 000 kr,
er det kun 24 pst. som har elbil, og av dem som tjener over 900 000,
er det 60 pst. som har elbil. Folk som ikke har råd til elbil, de
er avhengige av fossil bil, ikke fordi de ønsker det, men fordi
det er det eneste realistiske alternativet. I store deler av distriktene
finnes det heller ingen reelle alternativer, som trikk, bane eller
hyppig kollektivtransport, og når prisene nå stiger så raskt, treffer
det hardt. KrF mener derfor at et midlertidig grep kan være nødvendige,
og da er det altså å få gjort noe med denne avgiften.
Mitt spørsmål til statsråden er da: Vil statsråden
vurdere å støtte KrFs forslag om en midlertidig fjerning av veibruksavgiften,
i første omgang i tre måneder, sånn at de som har minst, og som
er avhengige av bil i hverdagen, får en nødvendig økonomisk lettelse
i en svært presset tid? Vi fremmer altså dette som et hasteforslag
i morgen tidlig.
18. mar 202610:34· Replikk
Møte onsdag den 18. mars 2026 kl. 10
Krigen i Midtøsten
har sendt energiprisene kraftig opp. Olje- og gassprisene stiger,
og det slår direkte ut i bensin- og dieselpriser her hjemme. Samtidig
holder renten seg høy, og mange familier og bedrifter kjenner at
økonomien blir stadig strammere. Folk er avhengige av bil i hverdagen,
enten for å komme seg på jobb eller følge barna på aktiviteter,
og da blir dette en merkbar belastning.
I en situasjon der prisene på drivstoff øker
så raskt, er spørsmålet hva regjeringen faktisk vil gjøre for å
avlaste vanlige bilister, og mange lurer nå også på hvor grensen
går før tiltak settes inn. Senest i går var pumpeprisen på diesel
i Kristiansand 27 kr. Så mitt spørsmål til statsråden er: Hvor høye må
bensin- og dieselprisene bli før regjeringen vurderer tiltak i veibruksavgiften?
5. mar 202613:33· Innlegg
Møte torsdag den 5. mars 2026 kl. 10
Norge trenger mer
kraft. Vi trenger mer kraft for å bygge ny industri og for å sikre
stabile strømpriser for folk og bedrifter. I en sånn situasjon er
det avgjørende at vi ikke fører en politikk som bremser utviklingen
av ny fornybar kraftproduksjon. Det er nettopp bakgrunnen for representantforslaget
vi behandler nå i dag.
Forslaget handler om to konkrete og viktige
grep. For det første handler det om å sikre at innslagspunktet for
grunnrenteskatt og naturressursskatt på vannkraft ikke senkes. For
det andre handler det om å sørge for raskere saksbehandling av småkraftprosjekter
hos NVE. Begge deler handler i bunn og grunn om det samme: å sørge
for at det fortsatt er attraktivt å investere i norsk vannkraft.
Vannkraften har gitt oss ren, stabil og rimelig
energi i generasjoner. Samtidig vet vi at det fortsatt finnes et
betydelig potensial for mer produksjon, særlig gjennom små og mellomstore
kraftprosjekter, men dette potensialet realiserer seg ikke av seg
selv. Investorer og lokalsamfunn må ha forutsigbare rammevilkår.
Hvis skattereglene stadig endres eller skjerpes, skaper det usikkerhet.
Usikkerhet fører til at investeringer utsettes eller ikke blir gjennomført
i det hele tatt. Det er derfor viktig at Stortinget sender et tydelig
signal om stabilitet i rammevilkårene for denne bransjen.
Den andre delen av forslaget handler om saksbehandlingstiden.
Mange småkraftprosjekter blir i dag liggende lenge i kø. Når kraftsituasjonen
i Norge er presset, burde det være en selvfølge at en prioriterer
behandling av prosjekter som faktisk kan styrke kraftbalansen. Raskere
saksbehandling betyr ikke dårlig kvalitet – det betyr bedre prioritering.
Norge står midt i en energiomstilling. Skal
vi lykkes, må vi både bygge ny kraft og bruke den vi har, mer effektivt.
Da må politikken bidra til investeringer, ikke skape hindringer. Dette
representantforslaget er et bidrag til nettopp det: mer forutsigbare
rammevilkår, raskere prosesser og bedre utnyttelse av en av våre
viktigste naturressurser. Det er god energipolitikk, og det er god
næringspolitikk. KrF støtter selvfølgelig forslagene nr. 1 og 2.
5. mar 202610:02· Innlegg
Møte torsdag den 5. mars 2026 kl. 10
På vegne av Harry
Valderhaug, Jorunn Gleditsch Lossius, Jonas Andersen Sayed og meg
selv framsetter jeg forslag om å forenkle kravene til boligbygg
for å redusere byggekostnader og boligpriser.
26. feb 202615:03· Replikk
Møte torsdag den 26. februar 2026 kl. 10
Jeg hadde lyst til
å utfordre statsråden på det som går på registrering og grense når
det gjelder Merverdiavgiftsregisteret. Vi forstår at statsråden
ikke ønsker å løfte det til 100 000 kr, som bl.a. KrF ønsker. Sist
gang den grensen ble endret, var i 2014. Da var den på 40 000 kr.
Så ble den endret til 50 000 kr. Hvis en inflasjonsjusterer 50 000 kr
fram til i dag, får en ca. 68 000 kr. Er statsråden i det minste
enig i at denne grensen burde vært inflasjonsjustert?
26. feb 202614:44· Innlegg
Møte torsdag den 26. februar 2026 kl. 10
Et sterkt og bærekraftig
næringsliv er en forutsetning for verdiskaping i hele landet. Enten
det er små familiedrevne bedrifter, håndverkere, gründere eller
større virksomheter, trenger de forutsigbarhet, enkle regler og
tillit fra myndighetene.
KrF mener vi må forenkle der vi kan, og vi
må sørge for at regler og rapportering ikke stjeler tid og ressurser
fra det som skaper arbeidsplasser. I dag ser vi dessverre at mange opplever
det motsatte. Regelverket har vokst, rapporteringskravene øker,
og de digitale løsningene henger ikke godt nok sammen.
En undersøkelse fra Regnskap Norge, NHO og
Revisorforeningen viser at rapporteringskravene alene koster næringslivet
20 mrd. kr hvert år. Det er et enormt beløp, og det er små og mellomstore
bedrifter som rammes hardest.
Vi kan ikke si at vi ønsker å forenkle og så
lage stadig mer kompliserte regler. Derfor støtter KrF mange av
forslagene som reduserer byrden for næringslivet og gir mer rom
for verdiskaping. Vi er spesielt opptatt av tre ting:
For det første samordning av lover og rapportering.
I dag må små foretak forholde seg til regnskapsloven, bokføringsloven,
skatteloven og merverdiavgiftsloven, og det er ikke alltid de lovene
spiller på lag. Mange av oss har møtt bedrifter som må betale for
ekstern hjelp bare for å få vite hvilke regler som gjelder. Derfor
støtter KrF forslaget om et offentlig utvalg som kan rydde opp,
samordne og forenkle, og her ligger det et potensial.
For det andre forenkling av bilgodtgjørelse,
reise og diett. Det tar tid for arbeidsgivere, det skaper feil,
og det oppleves unødvendig og komplisert. Sjablongregler vil gjøre
hverdagen lettere, særlig for små virksomheter med få administrative
ressurser. Det er en god forenkling.
For det tredje heving av momsgrensen til 100 000 kr. Dette
er et konkret tiltak som hjelper de aller minste virksomhetene,
og som ligger på nivå med øvrige nordiske land. Det er en enkel
og målrettet forenkling som særlig hjelper gründere og små foretak.
KrF kommer alltid til å være opptatt av å skape
muligheter i hele landet. Men skal vi lykkes med det, må vi ha et
regelverk som legger til rette for verdiskaping, ikke forhindrer den.
Det krever politisk vilje, det krever handling, og det krever at
vi sammen løfter blikket og spør: Hvordan kan vi gjøre dette enklere,
smartere og bedre for dem som faktisk skaper arbeidsplassene våre?
KrF er klar til å være med og bidra i det arbeidet.
Vi er medforslagsstiller på forslagene, nr.
1, 2, 3, 6, 7 og 8.
5. feb 202619:53· Replikk
Møte torsdag den 5. februar 2026 kl. 10
Vi vet at på Sørlandsbanen
i høst var 40 pst. av avgangene kansellert. Jeg skal være den første
til å anerkjenne at statsråden har en tøff hverdag når det gjelder
norsk jernbane.
Det som er mitt spørsmål, gjelder noe av det
jeg nevnte i innlegget mitt, nemlig at det er en trafikkavtale mellom
Vy og Jernbanedirektoratet. Den avtalen har Steinberg stasjon inne
i den såkalte grunnruten, og det er skapt tvil om hvorvidt Bane NOR
har hjemmel til å endre stoppmønsteret. Det hadde vært nyttig å
høre statsrådens synspunkter og kommentarer til det.
5. feb 202619:38· Innlegg
Møte torsdag den 5. februar 2026 kl. 10
Steinberg stasjon
er et lite stopp på kartet, men en stor del av hverdagen for veldig
mange på tettstedet Steinberg med ca. 2 000 innbyggere i Drammensregionen.
Over 80 000 reiser i året – mer enn 350 hver arbeidsdag – skjer
på denne stasjonen. For mange familier er dette ikke bare et tilbud,
men et nødvendig bindeledd for å få arbeid, studier og hverdagslogistikk
til å gå opp.
Steinberg har faktisk en av de høyeste andelene
kollektivreisende i regionen med ca.18 pst. daglige reiser. Når
Bane NOR nå kutter fra 43 til 30 togstopp i døgnet, rammer det dem som
gjør alt riktig. Det blir færre muligheter i rushtiden, og i skoleferier
blir tilbudet enda dårligere. Dette er et alvorlig slag mot et lokalsamfunn
som allerede har tilpasset seg en hverdag med tog, og som i stor
grad har valgt bort bilen.
Prosessen bak dette vedtaket har ikke vært
god nok. Buskerud fylkeskommune ble ikke involvert før høringsfristen var
ute. Det bryter med grunnleggende prinsipper om medvirkning og samordning
mellom statlige etater og lokaldemokratiske nivåer, og det skaper
tvil om hvorvidt Bane NOR faktisk har hjemmel til å endre stoppmønsteret
når trafikkavtalen mellom Vy og Jernbanedirektoratet har Steinberg
inne i grunnruten. Slike uklarheter burde ikke få stå uprøvd.
Argumentet om punktlighet holder heller ikke
mål. Punktlighetsproblemene oppstår i Oslo-navet – ikke mellom Drammen
og Kongsberg. Oppgraderingene i Drammen og på Gulskogen har gjort
strekningen mer robust, så å kutte et velfungerende stopp med høy
reisefrekvens på denne strekningen framstår som et tiltak uten faglig
tyngde. Derimot vet vi at dette kuttet vil øke bilbruken. Det går
rett i strid med nullvekstmålet, og det vil påføre fylkeskommunen
behov for dyrere buss- og parkeringsløsninger. Når vi har et lokalsamfunn som
faktisk velger toget, burde staten svare ved å styrke tilbudet –
ikke svekke det.
KrF støtter derfor forslagene om å beholde
dagens stoppmønster ved Steinberg. Vi støtter også å legge til rette
for flere pendlerparkeringsplasser, fordi for mange er bilen til
stasjonen en nødvendig del av reisen. Vi støtter også det tredje
forslaget, om at endringer i stoppmønstre skal drøftes med lokalsamfunnet,
kommuner og fylkeskommuner. Det skulle være en selvfølge.
Dette handler om forutsigbarhet, det handler
om lokaldemokrati, og det handler om tillit til at staten styrker
gode kollektivløsninger framfor å svekke dem.
8. jan 202616:34· Innlegg
Møte torsdag den 8. januar 2026 kl. 10
Vi står i en situasjon
der bompengebelastningen på E39 mellom Kristiansand og Mandal har
blitt så høy at bilistene velger vekk den nye, trygge veien og heller
kjører på den gamle, smalere og mer utrygge traseen. Det er ikke
slik det skal være. Når vi nå har investert milliarder i en vei
for å gi bedre trafikksikkerhet og framkommelighet, må vi sørge
for at folk faktisk bruker den.
I dag betaler en bilist opptil 134 kr én vei
uten AutoPASS. Selv med AutoPASS er prisen over hundrelappen for bensin-
og dieselbiler. Bompengebelastningen betyr at en pendler kan betale
rundt 50 000 kr i året. For mange pendlere og familier er dette
en uholdbar situasjon. Frustrasjonen er stor, og mange sier nå:
Vi har ikke råd til å bruke den nye veien. Det presser trafikken
tilbake på gamleveien, og det er både farlig og ufornuftig.
I KrF har vi diskutert flere løsninger. KrF
mener det er urealistisk å tro at dagens budsjettflertall vil bevilge
ekstra milliarder til dette prosjektet. Derfor støtter vi forslag
om å forlenge nedbetalingstiden på lånet. Det er en praktisk og
realistisk løsning som vil gi lavere bompenger for bilistene og for
nyttetransporten. Det fungerer som et huslån, man betaler det over
flere år. Da blir belastningen mindre hvert år.
Dette er ikke perfekt, men det er et tiltak
som faktisk vil merkes. Det vil bidra til at flere velger den nye
veien, og det vil også styrke trafikksikkerheten. Vi kan ikke akseptere
enda en vinter med dagens priser. Folk er utålmodige, og det har
de god grunn til å være.
Vi må ta grep nå. KrF vil stemme for Høyres
forslag om lengre nedbetalingstid, og vi håper Stortinget kan samle
seg om en løsning som gir lavere bompenger og bedre bruk av den
veien vi har investert så mye i.
8. jan 202615:54· Replikk
Møte torsdag den 8. januar 2026 kl. 10
Men vi har begge
styrt to store kommuner, så det er bra.
På Sørlandsbanen har 40 pst. av avgangene vært
innstilt i høst, og her på Østlandet har det til tider vært – jeg
vil nesten bruke et så sterkt ord – en katastrofe med det norske
kollektivtilbudet innen tog. Så er det sånn at Flytoget fungerer,
mens Vy – det må vi være ærlige på – fungerer ikke. Hva er det som får
statsråden til å tro at hvis en tar noe som ikke fungerer, og slår
det sammen med noe som fungerer veldig godt, så skal en tro at begge
deler skal fungere godt. Det kunne vært nyttig å høre noe mer refleksjoner
rundt dette.
8. jan 202615:38· Innlegg
Møte torsdag den 8. januar 2026 kl. 10
Flytoget er en suksesshistorie
for norsk jernbane. Det har levert punktlighet, kvalitet og kundetilfredshet
i en tid der tilliten til togtilbudet har vært under press. Når
Vy nå har overtatt Flytoget og regjeringen planlegger å integrere
tilbringertjenesten i det ordinære togtilbudet, er det mange som
frykter at vi mister det mest pålitelige tilbudet vi har.
Jernbanen i Norge er ikke det den en gang var.
Vi hørte f.eks. på NRK i høst at 40 pst. av avgangene på Sørlandsbanen
har vært innstilt i høst. Da kan en begynne å lure. Passasjerene
uttrykker stor frustrasjon og sier at de vil velge andre transportmuligheter.
Vi vet alle at Vy sliter med punktlighet.
Forsinkelser og innstilte avganger har blitt
en del av hverdagen for pendlere på Østlandet. Å tro at dette blir
bedre med å fjerne Flytoget som eget selskap, er etter KrFs syn
helt feil. Vi trenger mer konkurranse og profesjonell drift, ikke mindre.
Flytoget har vært avgjørende for at kollektivandelen til og fra
Gardermoen er høy, og hvis vi svekker tilbudet, vil flere velge
bil og taxi. Det er dårlig for klimaet, det er dårlig for kapasiteten
på veiene, og det er dårlig for passasjerene.
KrF vil støtte forslag nr. 6, fra Høyre, om
å bevare Flytoget som et selvstendig selskap, videreføre tilbringertjenesten til
Oslo lufthavn også etter 2028 og legge til rette for at Flytoget
kan utnyttes bedre. Vi vil også støtte forslag nr. 5, fra Høyre
og Rødt, som går på på- og avstigning.
Vi må bygge videre på det som fungerer. Flytoget
fungerer. Vy gjør det ikke. Derfor må vi bevare Flytoget.
8. jan 202614:38· Innlegg
Møte torsdag den 8. januar 2026 kl. 10
Elektriske sparkesykler
har blitt en del av hverdagen i mange norske byer. De gir fleksibilitet
og er et miljøvennlig transportalternativ. Men vi må også erkjenne
at dagens situasjon skaper store utfordringer, spesielt for fotgjengere,
eldre og personer med funksjonsnedsettelser.
Ulykkesstatistikken er bekymringsfull, og konfliktnivået på
fortauene er høyt. Fortauene skal først og fremst være trygge for
gående. Når 65 pst. av bevegelseshemmede føler seg utrygge i møte
med elsparkesykler, og når halvparten opplever parkerte sparkesykler
som et hinder, har vi et problem. Dette handler om trafikksikkerhet,
men også om tilgjengelighet og likeverd.
Jeg har snakket med Kristelig Folkepartis representanter i
Oslo og Kristiansand, og signalene de sender til meg, er at det
må strammes inn. Kommunene trenger verktøy for å regulere bruken
av elsparkesykler på fortau, og vi må sørge for at regelverket er
klart og praktisk.
KrF støtter alle de seks forslagene som ligger
på bordet.
Vi mener det er helt nødvendig å heve
kompetansen hos brukerne. Mange kjenner ikke reglene, og det øker
risikoen.
Vi må styrke håndhevingen av regelverket. Det hjelper lite
med gode regler hvis de ikke følges.
Vi må tydeliggjøre kommunenes handlingsrom. Kommunene må
kunne ivareta fotgjengernes sikkerhet.
Vi må gi kommunene hjemmel til å skilte forbud mot kjøring
på fortau, spesielt i sentrumsområder med høyt konfliktnivå.
Vi må vurdere høyere aldersgrense. Dagens grense på 12 år
er for lav, og vi
må beskytte barn og unge.
Vi må følge opp evalueringen av loven
om utleie og vurdere gategrunnsleie. Det er rimelig at kommersielle
aktører betaler for bruk av fellesskapets arealer.
Dette er ikke et spørsmål om å forby elsparkesykler.
Det er et spørsmål om å regulere bruken på en måte som sikrer trygghet
og framkommelighet for alle. Vi må ta hensyn til de mest sårbare
trafikantene og sørge for at regelverket er tydelig, håndheves effektivt
og gir rom for lokale tilpasninger.
KrF vil stemme for forslagene og bidra til
et bredt flertall for en regulering som gjør byene våre tryggere
og mer tilgjengelige.
22. des 202510:25· Innlegg
Møte mandag den 22. desember 2025 kl. 10
Nysalderingsproposisjonen
gjør normalt rede for endringer som er vedtatt av Stortinget eller
foreslått i proposisjoner fra regjeringen hittil i år, og den inneholder
forslag om ytterligere endringer i statsbudsjettet for 2025 i form
av anslagsendringer og lignende av mer teknisk art. I tillegg bruker
regjeringen og samarbeidspartiene nysalderingen som en tilleggsfinansiering
for budsjettavtalene om statsbudsjettet for påfølgende år, som medfører
økt oljepengebruk.
I budsjettforliket for 2026 er det satsinger
på om lag 2,5 mrd. kr som er finansiert med ekstra oljepengebruk
i nysalderingen. Dette er en kritikkverdig bruk av nysalderingen som
bidrar til å dekke over den reelle oljepengebruken i budsjettforlikene.
I KrFs alternative budsjett foreslår vi å øke
fondsmidlene i klimainvesteringsfondet med 5 mrd. kr, innenfor en
lavere oljepengebruk enn i regjeringens opprinnelige budsjettforslag.
Siden dette forslaget falt i forbindelse med behandlingen av statsbudsjettet
for neste år, vil KrF støtte forslaget fra flertallet om økt bevilgning
til fondet i nysalderingen. KrF vil også støtte flertallets forslag
om bevilgningsøkning til investeringsmidler i landbruket, til idrettstiltak
og til ulike frivillige organisasjoner.
Når det gjelder gjenoppbygging og bistand til
Gaza, mener KrF at det er avgjørende at de arabiske landene tar
lederrollen og sånn sett får en sterkere egeninteresse av å sikre
en varig fred, uten terrororganisasjonen Hamas i styringen. KrF er
derfor mot regjeringens forslag i Prop. 21 S om å øke bistanden
til Gaza med 250 mill. kr, og vi støtter heller ikke økningen foreslått
i budsjettforliket til de rød-grønne partiene. Vi i KrF vil heller
foreslå å styrke bevilgningen til UNICEF med 250 mill. kr.
I Prop. 12 S foreslår regjeringen at utbetalingen
fra Kirkebevaringsfondet reduseres med 134 mill. kr. KrF vil foreslå en
bevilgningsøkning på 120 mill. kr til fondet for utbetaling til
Stavanger kommune. Årsaken er at kommunen tok hele kostnaden ved
restaurering av Stavanger domkirke på 370 mill. kr, og hadde kommunen
påbegynt restaureringen etter at fondet kom på plass, hadde de spart
300 mill. kr.
Avslutningsvis tar jeg opp forslagene KrF har
alene. Vi er også medforslagsstiller til de to forslagene om svømmeopplæring
i barnehagen.
Helt til slutt vil jeg få lov til å ønske både
presidentskapet og ikke minst Stortinget en riktig god og velsignet
jul.
18. des 202510:46· Replikk
Møte torsdag den 18. desember 2025 kl. 10
Jeg har lyst til
å henlede oppmerksomheten på perspektivmeldingen. Der kan vi lese
at dersom fødselstallene holder seg sånn de ligger an til nå, vil
det i år 2100 være 400 000 færre nordmenn. Vi vet at økte fødselstall
ikke vil bedre forsørgerbyrden før på lang sikt, men det vil gi
en bedre balanse mellom aldersgrupper. En god aldersbalanse er viktig
for å sikre politisk balanse med hensyn til barn og unge både i
framtiden og i nåtiden, som er særlig viktig for de eldre. En aldrende
befolkning betyr trolig også mindre kreativitet og innovasjon og
kanskje også svekket forsvarsevne.
KrF har foreslått et skattefradrag på 50 000
kr for barn nummer en og to og 100 000 kr for barn nummer tre og
fire, mens Arbeiderpartiet gjorde sitt opplegg og dro det ned fra
25 000 kr til 15 000 kr. Så mitt spørsmål er: Er finansministeren
enig i utfordringen som perspektivmeldingen peker på om fødselstallene,
og at økonomiske insentiver kan ha en betydning for familiene?
18. des 202510:26· Innlegg
Møte torsdag den 18. desember 2025 kl. 10
Norge er bygd på
rike naturressurser, sterke institusjoner og verdier som frihet,
menneskeverd og nestekjærlighet. Samtidig er det flere store utfordringer
som må løses. Staten eser ut, samtidig som familier og bedrifter
opplever økte kostnader og krevende vilkår. Elevene har aldri hatt
så lange skoledager, og samtidig har læringen falt. Vi har høyt
sykefravær og mange uføre, og gjengkriminaliteten får stadig sterkere
fotfeste.
De rød-grønnes svar i budsjettet er en enda
større stat og høyere oljepengebruk, i stedet for å styrke grunnlaget
for velferden, bl.a. ved å la folk og bedrifter sitte igjen med
mer for å bygge landet videre.
Kostnader til større bolig, stor bil, fritidsaktiviteter, mat
og klær øker med antall barn. Derfor foreslår vi å gi familiene
et kraftig økt og forenklet foreldrefradrag på 50 000 kr for barn
nummer en og to og 100 000 kr for barn nummer tre og fire. Fradraget
skal gis til alle familier, uten byråkratiske krav til å dokumentere
utgifter. Skatteletten blir på om lag 13 000 kr for en tobarnsfamilie
og 32 000 kr for en trebarnsfamilie. Forskning viser at dette tiltaket
har bidratt til at franskmenn får flere barn enn de aller fleste
europeere.
Videre sier vi nei til regjeringens skattelotteri.
I stedet foreslår vi et arbeidsfradrag for alle unge på maksimalt
100 000 kr. Dette vil gi et sterkt insentiv til arbeid som kan motvirke
den bekymringsfulle økningen i tallet på unge uføre. Det er også
et gode i seg selv at arbeidstakere får lavere skatt og økt handlefrihet.
Regjeringens skattepolitikk sender dyktige
eiere til utlandet og svekker verdiskapingen. Det har vært en brå og
nærings- og sysselsettingsfiendtlig økning i arbeidsgiveravgiften,
og skatten på norsk eierskap har økt.
KrF vil ha en annen kurs. Vi vil ha gode, stabile
rammevilkår for verdiskaping og fjerne formuesskatten på arbeidende
kapital. Derfor starter vi til neste år med å redusere verdsettelsen
av aksjer og driftsmidler fra 80 pst. til 60 pst. Denne skatten
på norske eiere svekker investeringer og viljen til å starte nye
bedrifter.
Vi foreslår samtidig å øke formuesskatten på
dyre boliger ved å fjerne verdsettelsesrabatten for boliger med
verdi over 8 mill. kr. Dette vil dempe skattefavoriseringen av bolig
og fremme investeringer i næringsvirksomhet.
17. des 202514:18· Innlegg
Møte onsdag den 17. desember 2025 kl. 10
Norge er et langstrakt
land, som kobles sammen av veier, toglinjer og fly. Det er viktig
for hverdagslogistikken for oss alle, men også helt avgjørende for
at næringslivet kan være til stede rundt om i by og bygd og få levert
tjenester inn og ut.
Det å komme seg fram dit man skal, er viktig.
Da må vi være trygge på at veien ikke tas av ras, og vi må også
være trygge på at togene går. Vedlikeholdsetterslepet på fylkesveiene
vokser for hvert år. Nå beregnes det til 100 mrd. kr. Som et lite
steg på veien for å bedre dette har vi foreslått å øke potten til
fylkesveiene med 500 mill. kr.
Den store usikkerheten i mange fylkeskommuner
nå er om de har mulighet til å gi innbyggerne et godt kollektivtilbud
i året som ligger foran oss. Vi er helt avhengig av gode kollektivtilbud,
når det gjelder både buss, tog og ferger. Det er også avgjørende
at tilbudet ikke blir for dyrt å bruke for innbyggerne våre. Det
virker det å være kollektiv enighet om, og det er jeg glad for.
I de store by- og arbeidsregionene er toget
en helt avgjørende del av infrastrukturen, men jernbanen i Norge
er ikke det den engang var. Vi har hørt på NRK, spesielt NRK Sørlandet,
at 40 pst. av avgangene på Sørlandsbanen i høst er innstilt. Da
kan man jo begynne å lure. Passasjerene uttrykker også stor frustrasjon
og sier de vil velge andre transportmuligheter. For oss som mener
at toget er viktig, er dette triste tall.
Vi mener at arbeidet med fornying av jernbanen
er særlig viktig å få prioritert, ikke minst Sørlandsbanen, og også
at det bygges ut dobbeltspor på Jærbanen. Det foreslo KrF i vårt
alternative budsjett 90 mill. kr ekstra til i 2026.
Det viktigste tiltaket vi har sikret midler
til de siste årene for å sikre at det bygges nok vei, er etableringen
av Nye veier. De aller fleste steder i Norge er det veinettet som
er avgjørende for transporten, og da må vi sikre nok trygge og nye
veier.
Helt avslutningsvis vil jeg bare bemerke at
når det gjelder forslagene med hensyn til Bypakke Grenland, vil
KrF støtte forslaget fra Høyre og MDG, forslag nr. 3. Vi vil selvfølgelig også
støtte tilrådingen.
16. des 202515:46· Innlegg
Møte tirsdag den 16. desember 2025 kl. 10
Norge er et fantastisk
land, bygd på rike naturressurser og sterke institusjoner med utgangspunkt
i verdier som frihet, menneskeverd og nestekjærlighet, men vi har
også noen utfordringer. Staten eser ut samtidig som familier og
bedrifter opplever økte kostnader og krevende vilkår. Elevene har
aldri hatt så lange skoledager, samtidig har læringen falt. Vi har
høyt sykefravær og mange uføre, og gjengkriminaliteten får stadig
sterkere fotfeste.
De rød-grønnes svar i budsjettet er en enda
større stat og høyere oljepengebruk, i stedet for å styrke grunnlaget
for velferden og bidra til at flere kommer i arbeid. 700 000 personer står
utenfor arbeidslivet. Andelen syke og uføre er mye høyere enn i
våre naboland, og tallet på unge uføre bare øker. En utfordring
ved dagens sykepengeordning er at arbeidsgivere har manglende insentiver
til å legge til rette for at langtidssykemeldte kan komme tilbake
i jobb. Sysselsettingsutvalget foreslo derfor i 2021 å gi arbeidsgivere
et større finansieringsansvar for langtidsfraværet.
KrF foreslår å gjennomføre dette forslaget
fra 1. juli neste år, for å motivere arbeidsgivere til å legge til
rette for at sykemeldte kommer tilbake i jobb. Omleggingen gir en
ekstrautgift for folketrygden i innføringsåret, men på sikt vil
dette kunne redusere sykefraværet og folketrygdens utgifter. Endringen
innebærer ikke kutt i ytelsene til de sykemeldte. Vi mener dette
vil være en vinn-vinn-løsning for både arbeidstakerne, arbeidsgiverne
og samfunnet som helhet.
KrF foreslår dessuten å skrote regjeringens
skattelotteri, der det plukkes ut noen få heldige vinnere. Det har
vi vært vitne til i media denne uken. Vi vil heller innføre et arbeidsfradrag
for alle unge på 100 000 kr, for å la unge arbeidstakere sitte igjen
med mer og stimulere til at flere unge kommer i arbeid.
Vi er også nødt til å prioritere Navs midler
bedre. Vi mener det er uklart hvilke mål, resultater og virkemidler
som ligger i Navs såkalte tillitsreform. Vi vil heller prioritere
500 flere plasser på VTA, altså varig tilrettelagt arbeid, og 6 000 kr i
økt pensjon for enslige minstepensjonister.
Jeg er glad for at budsjettforliket retter
opp i flere av regjeringens usosiale kutt i ordninger for barnefamiliene.
Samtidig er jeg skuffet over at forliket ikke retter opp i regjeringens
usosiale kutt i overgangsstønaden for enslige foreldre. Støtten
går til foreldre som må klare seg alene med omsorg for små barn
etter et samlivsbrudd.
For noen år siden benyttet Rebekka Thoresen
seg av ordningen, ifølge en sak i NRK 18. oktober. Hun brukte ordningen
for å gjøre ferdig utdanningen som sykepleier, samtidig som hun
var småbarnsmor. Nå er hun i full jobb som hjemmesykepleier i Sande
i Vestfold. Thoresen sier:
«Det kalles overgangsstønad, og det
er akkurat det den er: Det er en stønad for en overgang i livet,
som gir sikkerhet, trygghet og reduserer det økonomiske stresset i
en vanskelig situasjon.»
Hun sier videre:
«For meg betød den at jeg kom ut i jobb.»
SVs finanspolitiske talsperson, Marthe Hammer,
kommenterte i NRK-saken følgende:
«Det er et målrettet svik mot de aller
fattigste barnefamiliene i dette landet.»
Likevel retter ikke budsjettforliket SV er
med på, opp i dette sviket.
KrF mener også at regjeringens reelle kutt
i hjelpestønad og grunnstønad for personer med nedsatt funksjonsevne
burde vært rettet opp, og vi foreslår i vårt budsjett midler til
dette.
Jeg er glad for at budsjettforliket sikrer
at barnetrygden holdes utenfor beregningen av sosialhjelp, slik
at økonomien til barnefamilier på sosialhjelp ikke svekkes. KrF
vil stemme for flertallets innstilling i forslaget til endring av
folketrygdloven på dette punktet.
KrF mener også at regjeringen snarest må komme
tilbake til Stortinget med en løsning som gir oljepionerene en rettferdig
kompensasjon. KrF mener at ordningen bør være på nivå med den erstatningen
nordsjødykkerne fikk, nemlig på 65 G. KrF ønsker et bredt forlik
i Stortinget om både modell og nivå, slik at saken kan få en endelig
avklaring.
Stortinget behandler i dag forslag om den såkalte
samordningsfella for niende gang. I KrF har vi vært opptatt av å endre
regelverket, slik at folk etter fylte 67 år får insentiver til å
fortsette å stå i arbeid. For et par år siden kom regjeringen med
et forslag som fikk bred tilslutning på Stortinget, inkludert KrF.
Regjeringens forslag var et svar på stortingsvedtaket fra 2018 der
Stortinget, herunder KrF, ba regjeringen foreslå en løsning som
innebar bedre arbeidsinsentiver for dem som berøres av samordningsfella.
Endringen som ble vedtatt, ga bedre arbeidsinsentiver
for kullene født mellom 1954 og 1962, der mange fortsatt er i arbeid
og kan velge å fortsette i arbeid dersom de får pensjonsuttelling
for det. Kullene født før 1954 er stort sett allerede gått av med
pensjon. Endringer i regelverket for denne gruppen vil ha svært
liten effekt på arbeidstilbudet og primært gi høyere pensjon for
personer som allerede er gått av med pensjon.
Forslaget som nå har vært fremmet fra Frp,
vil gi økt pensjonsuttelling for kullene helt fra 1944 til 1962.
Forslaget vil i liten grad bedre arbeidsinsentivene til personer
som fortsatt står i arbeid, men i hovedsak gi økt pensjon til personer
som allerede har gått av med pensjon. Det vil koste i størrelsesordenen
600 mill. kr i 2026 og opp mot 7 mrd. kr påløpt i Statens pensjonskasse
alene, ifølge Arbeids- og inkluderingsdepartementet. Det vil også
være betydelige kostnader for de kommunale tjenestepensjonsordningene.
I sum vil forslaget koste et tosifret milliardbeløp.
Skal vi øke pensjonen for pensjonister, mener
KrF i likhet med Pensjonistforbundet at første prioritet må være
enslige minstepensjonister, som er den gruppen med klart dårligst økonomi
og det største behovet for økt pensjon.
5. des 202520:12· Innlegg
Møte fredag den 5. desember 2025 kl. 9
Det nærmer seg åpenbart
votering i salen, så dette innlegget er kun ment som en kort merknad.
Vi i KrF kommer til å stemme mot alle forslag bortsett fra vårt
eget alternative statsbudsjett. Det er åpenbart at det er mange
gode forslag, men vi kommer kun til å støtte vårt eget.
Jeg får avslutte med å takke for en lang og
omfattende debatt og ikke minst takke presidentskapet for godt lederskap.
5. des 202512:21· Replikk
Møte fredag den 5. desember 2025 kl. 9
Trond Giske ga for
et par år siden ut en bok, og der skriver han at det å være rik
ikke er noen forbrytelse. Han ber også venstresiden legge vekk ord
som «laksebaron» og «velferdsprofitør». De skal behandles ordentlig,
for de er ordentlige folk, skriver Giske. Bakteppet er alle eierne
som har flyttet ut av landet på grunn av skattevilkårene i Norge.
Om den særnorske formuesskatten på arbeidende kapital skriver han
at det er en reell utfordring at bedriftsledere i Norge kan ha en
helt annen beskatning enn utenlandske eiere. Han skriver også at
det er trist at de flytter ut.
Jeg har ikke hørt så mange av disse tankene
fra finansministeren. Betyr det at finansministeren ikke har lest
Trond Giskes bok, eller at Giske har misforstått dette helt?
5. des 202512:00· Replikk
Møte fredag den 5. desember 2025 kl. 9
Jeg har lyst til
å utfordre våre venner i Venstre på skole. Det er grunn til å rose
Venstre for å ha lagt inn én time ekstra kontaktlærertid. Det har
de klart fordi de har redusert skoledagen, og det er isolert sett
bra, men jeg har lyst til å utfordre Venstre på om de vil ta skrittet
fullt ut og være med på et større skoleforlik. Hvis en korter ned
skoledagen til finsk nivå, eller til det nivået vi hadde før reformene
begynte, er det mulig å gi lærerne 50 000 kr mer i lønn, og det
er mulig å øke kontaktlærertiden med to timer. Det vil løfte kvaliteten,
og det vil løfte læringen i norsk skole. Mitt spørsmål til våre
venner i Venstre er om de vil bidra til det.
5. des 202511:37· Replikk
Møte fredag den 5. desember 2025 kl. 9
Det er fascinerende
at en fra Senterpartiet, som nettopp har inngått et forlik med Rødt,
som står veldig, veldig langt unna Senterpartiet, stiller det spørsmålet.
Det er jo snakk om å kaste stein i glasshus.
Når det er sagt, vil det alltid være sånn i
forlik at en aldri er enig i alt. Vi har samarbeidet veldig godt
med FrP tidligere. Når det gjelder f.eks. formuesskatten, deler
vi et veldig godt grunnlag med den ikke-sosialistiske siden.
5. des 202511:36· Replikk
Møte fredag den 5. desember 2025 kl. 9
KrF og Senterpartiet
har mye til felles. Det er det ingen tvil om. Det var mange som
hoppet høyt i stolen den gangen Høyre lanserte forslaget om disse
kuttene. Så forsto jeg at de har dempet dem litt, og det er jeg
sånn sett glad for. Samtidig viser det at Senterpartiet med fordel
kunne kommet over på ikke-sosialistisk side, og de er hjertelig
velkommen.
Når det gjelder det representanten drar opp
om kirken, tenker jeg det er noe vi må løse når vi kommer så langt.
Igjen: Hvis de vil være med på det, er de hjertelig velkommen til
det.
5. des 202511:33· Replikk
Møte fredag den 5. desember 2025 kl. 9
På vårt landsmøte
nå i vår hadde vi fire hovedsatsinger for familiepolitikken. Det
ene gikk på skattelettelser for å få flere barn. Det andre handlet
om å la foreldrene få lov til å jobbe 80 pst. mens staten gir de
siste 20 pst. Vi hadde en kraftig økning i barnetrygden, og vi var
også opptatt av kontantstøtten. Hvis jeg skal velge noe av dette,
er det nok det fradraget vi gir barnefamiliene, men som koster oss
1,3 mrd. kr. Samtidig vet vi at regjeringen tar foreldrefradraget
ned fra 25 000 kr til 15 000 kr. Vi tar det opp til 50 000 kr for
barn nummer en og to, og 100 000 kr for barn nummer tre og fire.
Det er klart: Vi trenger flere lærere, og vi trenger flere sykepleiere
i framtiden. Derfor er det et veldig godt tiltak.
5. des 202511:32· Replikk
Møte fredag den 5. desember 2025 kl. 9
Nei, KrF er ikke
der at vi ønsker å avvikle fylkeskommunen. Jeg regner ikke med at
det var noen bombe. Jeg tror representanten må kikke ekstra nøye
på vårt budsjett, for vi har lagt inn en halv milliard i økte midler
til fylkeskommunen. Det går primært til vei og til rassikring. Vi
har også en kraftig økning til kommunene på 3,5 mrd. kr, men kanskje
det aller viktigste er at KrF bruker 7 mrd. kr mindre enn det de
rød-grønne gjør i sitt statsbudsjett. Det er klart at det kan jo
ha effekt, ikke minst når det gjelder inflasjon og rente. Vi kan
komme i en situasjon der dette budsjettet er såpass ekspansivt at
det flytter tidshorisonten for når vi kan få en rentenedgang, som
igjen vil ha stor betydning. Jeg har selv vært med og styrt en kommune
i 20 år og har sett at det er mye gjeld i kommunene. Jeg tenker
at de 7 mrd. kr vi bruker mindre, vil kunne bidra til en lavere
rente i større grad enn det regjeringens budsjett kan.
5. des 202511:30· Replikk
Møte fredag den 5. desember 2025 kl. 9
Ja, KrF er langt
på vei enig med FrP i at lavere skatter og lavere avgifter er til
beste for familiene, og ikke minst for næringslivet, når det gjelder
å gi større valgfrihet. Jeg tror nok FrP og KrF er litt uenig med
hensyn til selve inndekningen, hvordan en skal tilnærme seg den
tenkningen, men det er jo sånn sett ikke uventet. Når det gjelder
familiene, har vi en egen skattepakke, som jeg nevnte i mitt innlegg.
Vi bruker 1,3 mrd. kr på å gi skattefradrag for familiene.
Når det gjelder den siste delen av spørsmålet,
om det budsjettet som nå ligger an til å bli vedtatt, brukte vi
sterke ord da det ble lagt fram. Vi kalte det nemlig en katastrofe
for mange norske barnefamilier. Vi ser at deler av det er rettet opp.
Fremdeles er det mye som ikke er rettet opp, men som vi retter opp
i vårt alternative budsjett.
5. des 202511:29· Replikk
Møte fredag den 5. desember 2025 kl. 9
Hvis det er ett budsjett
som virkelig trekker i den retningen representanten foreslår, er
det jo KrFs budsjett. Vi har, som jeg sa, en justispakke på nesten
1 mrd. kr. Vi legger inn masse penger til flere politistillinger
og flere studenter på Politihøgskolen. Jeg vil sterkt anbefale representanten
å kikke på det, og der tror jeg han vil se at vi har en retning
i vårt budsjett som er en helt annen enn det representanten antyder.
5. des 202511:27· Replikk
Møte fredag den 5. desember 2025 kl. 9
Den såkalte ABE-reformen
var noe som ble innført med Solberg-regjeringen i 2015, og den gangen
hadde en 0,5 pst. kutt årlig. Det fungerte bra den gangen, slik
vi opplever det. De siste årene har det ikke vært noe som helst
kutt. Reformen er blitt lagt i skuffen. Vi mener det generelt er
grunnlag for å legge på 1 pst. kutt. Vi har sett den debatten som
har gått i landet om direktørepidemi og i det hele tatt, så vi opplever
at det er en god tilnærming. Vi har også en justispakke på 800 mill. kr, så
når det gjelder det representanten er opptatt av, tror jeg vi har
gode løsninger.
5. des 202511:22· Innlegg
Møte fredag den 5. desember 2025 kl. 9
Norge er mulighetenes
land, bygd på rike naturressurser og sterke institusjoner med utgangspunkt
i verdier som frihet, menneskeverd og nestekjærlighet, men vi har
også noen utfordringer. Staten eser ut samtidig som familier og
bedrifter opplever økte kostnader og krevende vilkår. Elevene har
aldri hatt så lange skoledager samtidig som læringen har falt. Vi
har høyt sykefravær. Vi har mange uføre, og gjengkriminaliteten
får stadig sterkere fotfeste.
De rød-grønnes svar i budsjettet er en enda
større stat og høyere oljepengebruk i stedet for å styrke grunnlaget
for velferden. Regjeringen styrer mot motorhavari for velferden.
De pøser på med drivstoff uten å huske verken oljeskift eller nødvendige
reparasjoner.
Familien er samfunnets grunnenhet. Samtidig
har vi svært lave fødselstall, og mange familier sliter med å få
hverdagen og økonomien til å gå rundt. KrF vil gi familiene valgfrihet
og handlingsrom. Vi vil at familiene skal få velge når de vil ha
barn ved at studenter og andre unge foreldre får rett til foreldrepenger
på minst 3 G uansett om de har vært i arbeid eller ikke.
Vi foreslår å gi familiene skattefradrag på
50 000 kr per barn for barn nummer en og to og 100 000 kr for barn
nummer tre og fire. Vi øker også barnetrygden til 2 250 kroner i måneden,
og med det vil vi redusere antallet fattige barn med 5 000.
Videre er det altfor mange barn som ikke lærer
det de skal i skolen. Siden 1996 har andre partier brukt milliarder
på å gjøre grunnskolen to år lengre. Det har gått ut over kvaliteten
og lærernes vilkår. Resultatet er at vi har falt til bunns i Norden
og til midt på treet i OECD. Heldigvis er ikke løsningen langt unna.
Vi finner den i Finland, og vi finner den slik skolen var i Norge
før reformene satte inn.
KrF foreslår litt kortere skoledag, til finsk
nivå. Det vil frigjøre ressurser til 50 000 kr i høyere lærerlønn.
Det gir to timer mer kontaktlærertid i uka for lærerne til å følge
opp elevene, og ikke minst også en halv milliard ekstra til trykte lærebøker.
Som PISA-sjefen sier: Kvalitet i skolen handler om å rekruttere
og beholde dyktige lærere og gi dem nok tid til å følge opp elevene,
det handler ikke om lange skoledager. Spørsmålet er: Hva venter
regjeringen på?
En annen utfordring er regjeringens skattepolitikk,
med høy eierbeskatning, ustabilitet og uforutsigbarhet. Stadig flere
dyktige eiere velger å flytte ut, og nyskaping og vekst hemmes.
KrF foreslår å kutte skatten på norsk eierskap ved å redusere verdsettelsen
av aksjer og driftsmidler i formuesskatten til 60 pst. I tillegg
vil vi erstatte exitskatten med et mer næringsvennlig alternativ.
En utfordring er også at vi har 700 000 personer
som står utenfor arbeidslivet. Andelen syke og uføre er mye høyere enn
i våre naboland, og tallet på unge uføre bare øker. I KrF foreslår
vi rett og slett å legge vekk regjeringens skattelotteri. Vi vil
heller innføre et arbeidsfradrag for alle unge på 100 000 kr for
å stimulere til at unge kommer i arbeid. Vi foreslår også at arbeidstakere
får et større finansieringsansvar for langtidsfraværet for å motivere
til å få sykmeldte tilbake i jobb.
Den siste utfordringen er den voksende gjengkriminaliteten.
Statsministerens svar på stadig mer alvorlige hendelser er at vi
ikke kan ha det slik i Norge. Hvorfor vil ikke regjeringen støtte
våre forslag om mer politibemanning og økt inntak på Politihøgskolen?
Det er på tide å vedlikeholde samfunnsmotoren.
Vi må kutte i statlig byråkrati, næringsstøtte og klimatiltak med
liten effekt, og vi må la familier, unge og bedrifter sitte igjen
med mer gjennom lavere skatter. Vi må også styrke skole og politi og
prioritere klimakutt som monner i fattige land.
5. des 202511:18· Replikk
Møte fredag den 5. desember 2025 kl. 9
Vi har nå kommet
fram til finansdebatten, og vi ser de ulike budsjettene, slik de
foreligger. I Kristelig Folkepartis alternative budsjett kutter
vi klimagassutslippene mye mer enn det MDG oppnår med sitt budsjett.
Vi øker kapitalinnskuddet til klimainvesteringsfondet med 5 mrd. kr.
Vi har høyere CO2-avgifter på drivstoff. MDG har, som
et plaster på såret, fått et utvalg som skal se på en mulig framtidig
avvikling av oljenæringen.
Da er mitt spørsmål til MDG: Hvordan kan dere
være fornøyde med dette? Når dere nå har blitt gjort kjent med det, vil
dere vurdere å støtte Kristelig Folkepartis alternative budsjett?
5. des 202511:01· Replikk
Møte fredag den 5. desember 2025 kl. 9
I Aftenposten i går
kveld kunne vi lese at med dette budsjettforslaget kommer det til
å bli 6 400 flere uføre i Norge. En velger å øke fribeløpet fra
0,4 G til 1 G og inntektsgrensen til rett over 130 000. SSB er en
institusjon jeg har stor tillit til, og de tror altså at det nå
blir mer gunstig å kombinere uføretrygd med arbeid. Vi kan lese
at dette er en seier for Rødt. Det kan jo være nyttig, eller interessant,
å høre Rødts refleksjoner om dette. Har de ikke tillit til SSB?
Hvem mener de tar feil her?
5. des 202510:46· Replikk
Møte fredag den 5. desember 2025 kl. 9
I Kristelig Folkeparti
er vi veldig kritiske til at flertallet nå avvikler tilskuddet til
veiledning av nye lærere. Det er en ordning vi fikk på plass under
Solberg-regjeringen, nettopp for å gi nye lærere en god start. I
tillegg kuttes det 95 mill. kr til etterutdanning for ansatte i
grunnskolen, og dette skjer i en tid der vi sliter med å utdanne
nok lærere, særlig mattelærere. Da er det helt uforståelig at Senterpartiet
kutter i tiltak som både styrker kompetansen og gjør yrket mer attraktivt.
Dette er ikke tiden for å kutte; det er tiden for å investere i
lærerne våre.
Jeg vil derfor spørre Senterpartiet: Hvordan
kan dere forsvare å svekke satsingen på lærerne når vi vet at kvaliteten
i skolen står og faller på nettopp dem?
5. des 202509:22· Replikk
Møte fredag den 5. desember 2025 kl. 9
Jeg får begynne med
å gratulere representanten Moflag med å ha fått flertall for budsjettet.
Det jeg er opptatt av, er rente og inflasjon.
KrF har minst oljepengebruk av alle partier på Stortinget i de framlagte
budsjettene. Vi bruker faktisk 7 mrd. kr mindre enn forlikspartiene.
Vi viser at det går an å prioritere. Forlikspartiene gjør det motsatte:
De øker oljepengebruken betydelig, og i tillegg finansierer de i
stor grad varige utgiftsøkninger med engangsinntekter fra anslagsendringer.
Det er ikke bærekraftig økonomisk politikk.
Budsjettet blir mer ekspansivt, og sjansen for rentereduksjon er
redusert. Det rammer både familier og næringsliv. KrF mener vi må
ta ansvar for framtidens økonomi og ikke bruke oljepenger som en
sovepute. Mitt spørsmål til Arbeiderpartiet er: Tror man virkelig
at dette felles budsjettet vil bidra til rentenedgang og redusert
inflasjon, eller er det faktisk så ekspansivt at vi kommer til å
se det motsatte?
4. nov 202511:05· Replikk
Møte tirsdag den 4. november 2025 kl. 10
Jeg har et par spørsmål
det hadde vært interessant å høre statsrådens tanker og refleksjoner
om.
Det første er: Hvordan opplever finansministeren
at den utenrikspolitiske og den sikkerhetspolitiske situasjonen
har endret seg for Norge de siste årene?
Det andre spørsmålet er: Hvor skal en sette
grensen? Apple, Alphabet og Microsoft leverer alle via-via til våpenindustrien.
Det vil alltid være en eller annen form for underleverandør som
leverer via noen til noen. Har statsråden noen refleksjoner om hvor
vi skal sette denne grensen?
4. nov 202510:36· Innlegg
Møte tirsdag den 4. november 2025 kl. 10
I likhet med flere
av de andre partiene stusser også KrF over at forslagene i denne
saken fremmes tirsdag morgen og trolig vedtas samme dag. Det gjelder
tross alt verdens største fond, og da bør en kunne ta seg noe mer
tid, f.eks. med en eller annen form for komitébehandling.
Når det er sagt, slutter KrF opp om finansministerens
hovedbudskap i redegjørelsen om oljefondet. Norge står i den mest
alvorlige sikkerhetspolitiske situasjonen på lang tid. Økonomisk
politikk og utenriks- og sikkerhetspolitikk er blitt tettere sammenvevd.
Det samme gjelder handelen mellom land og bedrifter. Teknologiselskaper
er en del av verdikjeden til de fleste virksomheter, også våpenindustrien.
Vi merker oss også finansministerens understreking
av at Etikkrådet tidligere i år har varslet at de har flere teknologiselskaper
under utredning knyttet til kriteriene for menneskerettigheter og
krig og konflikt. KrF er enig med finansministeren i at et fond
som ikke kan være investert i verdens største selskaper, neppe kan
forbli et globalt indeksfond. Det vil kunne øke risikoen eller redusere
den forventede avkastningen.
Jeg vil også minne om at oljefondets beslutning
om å trekke seg ut av det amerikanske selskapet Caterpillar vakte sterke
reaksjoner i USA. Amerikansk UD sa bl.a. til NRK: «Vi er svært bekymret
over beslutningen fra det norske oljefondet, som ser ut til å være
basert på urettmessige påstander mot Caterpillar og den israelske
regjeringen.» Finansavisen har også på en god måte vist hvor mye
Norge faktisk tapte på nedsalget av Caterpillar.
KrF vil sterkt advare mot at Stortinget politiserer
fondet og bruker det som et utenrikspolitisk verktøy. Som vi også
sa forrige gang Stortinget debatterte dette, vil det først og fremst ramme
oss selv.
Forslaget om å utelukke alle israelske selskaper
fra oljefondets investeringer bare fordi de er israelske, er rett
og slett uansvarlig. Oljefondet utelukker ikke land, det utelukker
enkeltselskaper.
Jeg synes ellers det er vanskelig å skjønne
at partiene som foreslår en sånn Israel-boikott, ikke forstår at
det vil bli tolket som at Norge bruker fondet som et utenrikspolitisk
virkemiddel. Forslaget vil undergrave fondets tillit og troverdighet
internasjonalt og sette tilgangen til viktige markeder – og dermed
våre felles sparepenger – i fare. Det er ikke Norge tjent med, og
våre barnebarn er heller ikke tjent med det.
KrF støtter at det foretas en gjennomgang av
det etiske regelverket for fondet. Vi må også huske at det er en
etisk forpliktelse å forvalte fondet med sikte på varig verdiskaping
for dagens og framtidige generasjoner, sånn Stortinget understreket
enstemmig for fire år siden.
Oppsummert: KrF kommer til å støtte de fire
forslagene representanten Frode Jacobsen fremmet.
23. okt 202511:32· Replikk
Møte torsdag den 23. oktober 2025 kl. 10
Takk igjen for en
god redegjørelse.
Det jeg lurer på, er hva finansministeren tror
hadde vært konsekvensen for Norge hvis vi hadde gjennomført dette
og trukket oss ut av alle selskaper i Israel.
23. okt 202511:00· Innlegg
Møte torsdag den 23. oktober 2025 kl. 10
På vegne av KrF vil
jeg begynne med å takke for en reflektert og god redegjørelse fra
finansministeren.
La meg videre si at krig er
grusomt, og de menneskelige lidelsene i Israel og i Gaza som følge
av krigen som Hamas startet 7. oktober, har vært forferdelige. At
det nå er blitt våpenhvile, gislene er frigitt og de store lidelsene
til sivilbefolkningen i Gaza som følge av krigen har tatt slutt,
er det verdt å glede seg over. Freden er skjør, og mye kan gå galt,
men utsiktene til en varig fred og en løsning på konflikten mellom palestinerne
og Israel er bedre enn de har vært siden Oslo-avtalen for mer enn
30 år siden.
Israel har rett til å forsvare seg mot Hamas,
mot Hizbollah og mot Iran. At det begås feil og overtramp på begge
sider i en krig, er dessverre normalt. At det er store sivile tapstall
i en urban krig der den ene parten bruker sivile som skjold, mens
de stridende oppholder seg i tunneler under bakken, er en tragedie.
Men det er forskjell på store sivile tapstall og et folkemord –
store forskjeller. Det var de som skrev folkemordkonvensjonen, veldig
tydelige på.
Jeg er bekymret for at bruken av folkemordbegrepet
har bidratt til å nøre opp under jødehat her hjemme, og at det har rammet
norske jøder uforskyldt. Ord kan føre til handlinger, og her mener
jeg bl.a. statsministeren burde vært tydeligere og tatt til motmæle
mot beskyldningene fra sine samarbeidspartier.
I denne situasjonen må vi beholde et varmt
hjerte og et kaldt hode, også når det gjelder oljefondet. Enkelte
partier har krevd Nicolai Tangens avgang fra fondet på grunn av
investeringer i israelske selskaper. Det blir helt feil. Norge har
ikke tradisjon for å innføre sanksjoner alene, og det bør heller
ikke endres nå. Det er multilaterale, globale og tvingende sanksjoner
vedtatt av Sikkerhetsrådet, eller andre tiltak som det er bred internasjonal
oppslutning om, som har størst legitimitet og effekt for å påvirke
en stat til å endre atferd, og det er ikke realistisk å forvente
at FNs sikkerhetsråd, EU eller en annen bred sammenslutning av likesinnede
land vil innføre handelsboikott av Israel.
Forslaget om å utelukke alle israelske selskaper
fra oljefondets investeringer bare fordi de er israelske, er direkte oppsiktsvekkende.
Oljefondet utelukker ikke land, de utelukker enkeltselskaper. Mener
partiene som foreslår dette, at Israel skal behandles på en annen
måte enn alle andre land? Og tror disse partiene virkelig at et
grep som Israel-boikott ikke vil bli tolket som at Norge begynner
å bruke fondet som et utenrikspolitisk virkemiddel? Tror disse partiene
virkelig at dette ikke vil undergrave fondets tillit og troverdighet
internasjonalt og dermed sette våre felles sparepenger i fare?
Oljefondets beslutning om å trekke seg ut av
det amerikanske selskapet Caterpillar har vakt sterke reaksjoner
i USA. Amerikansk UD sa til Dagens Næringsliv at de er «svært bekymret»
over det norske statlige investeringsfondets avgjørelse, «som ser
ut til å være basert på urettmessige påstander mot Caterpillar og
den israelske regjeringen».
Det er 24 selskaper som er utelukket på grunn
av alvorlige krenkelser av individers rettigheter i krig og konflikt,
og hele 17 av disse – finansministeren sa 17, sannsynligvis er det 17
– er relatert til Israel, så langt vi klarer å se av oversikten fra
Norges Bank. Men ingen av dem har noe med f.eks. krigen i Jemen
å gjøre. Mange av uttrekkene relatert til Israel kom etter politisk
press i forbindelse med valgkampen.
Det etiske regelverket er viktig, og det må
følges. Fondet er avhengig av tillit internasjonalt for å kunne
operere i viktige markeder. Derfor vil KrF sterkt advare mot at
Stortinget politiserer fondet og bruker det som et utenrikspolitisk
verktøy. Det vil først og fremst ramme oss selv.
Helt avslutningsvis vil jeg si at KrF er positiv
til en gjennomgang av det etiske regelverket, sånn som finansministeren
tok til orde for i sin gode og reflekterte redegjørelse.
15. okt 202511:24· Innlegg
Møte onsdag den 15. oktober 2025 kl. 10
Takk for svaret fra
finansministeren. Jeg husker godt barnehageutbyggingen i 2005. Da
møtte jeg på finansministerens kontor, og vi hadde en prat om det
den gangen. Det er tydelig at Kristelig Folkeparti og Arbeiderpartiet
representerer veldig ulik politikk. I dag ble det enda klarere med
alle de familiepolitiske kuttene som vi har sett i dette forslaget.
Arbeiderpartiet står for arbeidslinjen, og Kristelig Folkeparti
står for familielinjen med valgfrihet for familiene.
Det fødes ikke nok barn i dette landet. Hvem
skal betale skattene i framtiden, hvem skal være lærere, og hvem
skal være sykepleiere? Og hvor ble det av valgfriheten for familiene?
Arbeiderpartiet ønsker en fra-vugge-til-grav-tenkning, og Kristelig
Folkeparti ønsker at familiene selv skal få lov til å bestemme.
Det er på tide at dette stortinget tar inn over seg at vi trenger
flere barn, og at vi innser at en av de store bombene og farene
for Norge nettopp er at vi ikke har nok barn i dette landet. Først
og fremst er dette budsjettforslaget både usosialt og ille for mange
norske familier.
15. okt 202511:19· Innlegg
Møte onsdag den 15. oktober 2025 kl. 10
Dette budsjettet
er en katastrofe for mange norske familier. Regjeringen kutter dramatisk
i foreldrepengene til unge og de som har vært lite i arbeid, foreldrefradraget
reduseres med 40 pst., og for det tredje raserer de støtten til enslige
foreldre. Dette er ekstremt usosiale kutt. På toppen av det hele
kommer det reelle kuttet også i barnetrygden og kontantstøtten.
En av de aller største utfordringene Norge står overfor, er at det
ikke fødes nok barn. I en tid der familiens økonomi og valgfrihet
er under sterkt press, kutter altså regjeringen enda mer.
Den norske stat blir stadig rikere. Vi tenker
at man må gi mer av den rikdommen tilbake til innbyggerne og næringslivet.
Det er ikke det som skjer med den næringsfiendtlige formuesskatten
på arbeidende kapital. Den må betales uavhengig av overskudd, og
den kveler nyskapning, innovasjon og investeringer i små og store bedrifter
rundt i landet.
Partiene som regjeringen skal lande budsjettet
med, har vidt forskjellige prioriteringer, og flere har allerede avlyst
Arbeiderpartiets løfte om ikke å øke skattene for bedrifter og privatpersoner.
Statsbudsjettet er allerede høyere enn noen gang, og derfor ser
vi med bekymring på hvordan dette vil se ut i behandlingen i desember.
Vi må forvalte verdiene på en bærekraftig måte, og vi må investere
i framtiden for å bygge grunnlaget for velferdssamfunnet vårt framover.
Det skal være trygt å bli gammel i Norge. Derfor
er det urovekkende at regjeringen ikke satser nok på nødvendige
sykehjemsplasser og på eldreombud, eller at det er nok økning i
pensjonen for enslige minstepensjonister. Det er ikke staten som
driver eldreomsorgen, det er kommunene. Når kommunene sliter økonomisk,
er det de eldre og deres familier som bærer kostnaden for det.
I møte med eldrebølgen, i møte med synkende
fødselstall og ikke minst i møte med økende økonomisk usikkerhet
trenger vi et budsjett som gjør det mulig både å bli gammel på en
verdig måte, å starte bedrifter i Norge og, ikke minst, å få flere
barn. Slik vi opplever det, legger ikke dette budsjettet opp til
det.
14. okt 202515:00· Innlegg
Møte tirsdag den 14. oktober 2025 kl. 10
Strømprisene i dette
landet er dypt urettferdige. Til tider har vi sett opptil 600 ganger
høyere strømpris i ett strømområde enn i et annet. Det er ikke bra.
Vi har nå fått såkalt norgespris for privat
konsum, som tar vekk de mest urettferdige toppene for oss forbrukere,
men for næringslivet er det ennå ikke funnet noen løsning. Her må
det finnes bedre løsninger enn vi ser i dag. Forskjellene i strømpris
mellom strømområdene er altfor store og ikke minst konkurransevridende.
I valgkampen snakket jeg med en bedriftseier
som fortalte at selv mellom NO1, som i stor grad er Østlandet, og
NO2, som i stor grad er Sørlandet, betalte bedriften til tider 50 pst. mer
for strømmen i NO2 enn konkurrenten i NO1. Når strøm i tillegg er
en viktig innsatsfaktor i det mange bedrifter produserer, skjønner
alle at dette ikke kan fortsette. Hadde strømprisene vært like høye
i Oslo som de har vært på Sørlandet og Sør-Vestlandet, hadde Arbeiderpartiet
løst dette for lenge siden. Det er på høy tid med mer rettferdige
strømpriser for næringslivet som ikke er konkurransevridende.
Vi er urolige for hvordan regjeringen vil forholde
seg til Nye veier i denne stortingsperioden. Landet vårt trenger
gode veier, bokstavelig talt landet rundt. Nye veier har vist seg
som et effektivt instrument for veibygging, og det å legge samfunnsøkonomisk
nytte til grunn har vært en klok tilnærming ved prioritering av
veiprosjektene. Flere steder i landet vårt handler dette for det
første om å få en vei som har god framkommelighet, ikke med utenlandske
vogntog som sperrer veien vinterstid på dårlige dekk. For det andre
handler det om å knytte sammen regioner i landet vårt til bedre
arbeidsmarkedsregioner. For det tredje – og ikke minst – handler
det om å få en trafikksikker vei med færre dødsulykker.
Dette trenger landet vårt, og det er en god
prioritering. Nye veier må derfor sikres god finansiering videre
inn i denne stortingsperioden.
14. okt 202511:24· Innlegg
Møte tirsdag den 14. oktober 2025 kl. 10
Norge er et fantastisk
land bygd på rike naturressurser, frihet, menneskeverd og nestekjærlighet,
men vi har også noen utfordringer. En av disse utfordringene er
regjeringens skattepolitikk, som sender dyktige eiere ut av landet.
Formuesskatten på arbeidende kapital må betales
uavhengig av overskudd og kveler nyskaping, innovasjon og investeringer
i små og store bedrifter over hele landet. Kristelig Folkeparti
ser på småbedrifter, familieeide selskaper og lokale arbeidsplasser
som bærere av viktige verdier, nemlig fellesskap, ansvarlighet og
nærhet til folk. Nettopp derfor har vi lenge vært opptatt av rammevilkårene
for de virksomhetene som gir liv til bygder, tettsteder og lokalsamfunn,
ikke minst nettopp ved å fjerne formuesskatten på arbeidende kapital.
I tillegg er det tid for skattelette for familiene.
Å få barn gir store ekstrakostnader til bolig, bil, fritidsaktiviteter,
mat og klær. Kristelig Folkeparti vil legge til rette for at familier kan
få så mange barn som de ønsker. I dag er det ikke sånn. Fødselstallene
er svært lave. Mange, særlig menn, peker på økonomi som en hindring.
Derfor vil Kristelig Folkeparti øke foreldrefradraget til 50 000 kr
for barn nummer én og to, og 100 000 kr for barn nummer tre og videre.
Dette grepet har bidratt til høye fødselstall i Frankrike, og vi
tror det kan bidra til det samme i Norge.
Skolen er framtidens samfunn og økonomi. Samtidig
har skoleresultatene falt til et bunnivå i Norden. Kristelig Folkeparti
vil lytte til lærerne og OECD og gi lærerne høyere lønn og mer tid
til å følge opp elevene – finansiert av kortere skoledag, sånn som
Finland har gjort. Sånn blir læreryrket mer attraktivt, og lærerne
får tiden som trengs for å bygge gode relasjoner med elevene, noe
som er selve nøkkelen til læring.
Vi må også hjelpe flere av de 700 000 menneskene
som står utenfor arbeidslivet, inn i arbeid. Kristelig Folkeparti
vil derfor ha en uførereform inspirert av Danmark. Uføre med gradert
uføretrygd kan få større arbeidsmuligheter ved at arbeidsgivere
kan betale litt lavere lønn og uføretrygden kan gis som kompensasjon
for redusert timelønn. Dette er vinn-vinn for enkeltmennesker og
for samfunnet.
Siden statsministeren fremdeles er til stede,
har jeg også lyst til å gratulere statsministeren med et godt valg.
Jeg har også lyst til å takke for invitasjonen til et skatteutvalg.
Vi kommer til å møte der. Jeg tror alle i salen er enige om at dette blir
en spennende og interessant stortingsperiode.